Kendine Güven

Kendine Güven

Kendine güven insanların kendileri ve hayatta karşılaştıkları olaylar hakkında olumlu ve gerçekçi tutumlar sergilemesidir.

Kendine güvenen insanlar sahip oldukları olumlu ve olumsuz özellikleriyle kendilerini sevilen biri olarak görüp, her şeye rağmen sevilmeye layık biri olduklarına inanırlar.

 

Kendine güven nasıl gelişir?
Kendine güvenin temeli özellikle ilk iki yılda atılır. Annenin (bakım verenin) bebeği ile kurduğu ilişki oldukça önemlidir. Anne ve baba çocuğun temel ihtiyaçlarına ( yakınlık, sevilme ve güvende olma gibi) karşı duyarlı olur ve bunları karşılar ise, çocukta huzur ve güven duygusu yerleşir. Karşılanmadığı durumlarda ise huzursuzluk ve güvensizlik duygusu yerleşir.

Çocuklukta öğrendiklerimiz, çevremizdekilerin ( özellikle ailemiz ve toplumun) gerçekçi olmayan standart ve beklentilerine fazla odaklanmak güvensizliği geliştirebilir. Kendine güven her gelişimsel süreçte ve her deneyimle değişebilir. Yaşam boyu canlı ve hareketli bir döngüdür.

 

Kendine Güveni Azaltan Hatalı Düşünceler
Kendine güven insanın kendi inanç ve düşüncelerine bağlı olarak gelişmektedir. Bireyin kendine yönelik olumsuz inanç ve düşüncelerinin varlığı onun hayatını yaşanması güç kılabilir.
• Aşırı Genelleme: “Her zaman başarısızım” , “Beni sevmedi sanırım, kimse beni sevmiyor”.
• İkili (ya hep ya hiç biçiminde) Düşünme: “ Mükemmel değilsem, başarısızım. ”
• Anlık hislerin gerçek kabul edilmesi: Gerçekliğini test etmeden olumsuz hissin doğru kabul etmektir. “ Toplantıda hiçbir yorumda bulunmadım, aptal gibi hissediyorum, demek ki aptalım. ”
• Zorunluluk İfadeleri: -meli/ -malı’lara gereğinden fazla önem verme. “ Herkesin bir gelecek planı olmalı. Benim yok demek ki bende eksik bir şeyler var. ”
• Felaketleştirme: Olumsuzlukların abartılması ve olumluların görülmemesi. “ Projeyi yetiştiremedim, kovulacağım. ”
• Etiketleme: Bir işte başarısız olan birinin ben bu işi beceremedim demek yerine “Ben beceriksizin tekiyim” diye düşünmesi.

 

Neler yapılabilir?
• Güçlü yanlarınızı vurgulayın ve onlara odaklanın: Zayıf yanlarınız yerine, güçlü yanlarınıza ağırlık verin. Belirli konularda, diğerlerine göre daha becerikli ve iddialı olduğunuzun ve hayatınızın her alanında mükemmel olmanın mümkün olmadığının farkına varın.
• Risk alın ve yeniliklere açık olun: Yeni deneyimleri öğrenebileceğiniz fırsatlar olarak değerlendirin; kazanılacak veyahut kaybedilecek durumlar olarak değil. Yeniliklere açık olmanız kendinize yönelik farkındalıklar kazanmanızı sağlar. Böylelikle kendinizi daha rahat kabullenirsiniz.
• Etiketlemeyin: Kendinizi olumsuz sıfatlarla etiketlemekten kaçının.
• Kendinizle konuşun: Olumsuz düşünmeye başladığınız anda “dur” deyin, ve daha gerçekçi düşünmeye başlayın. Kendinize önemli olanın mükemmel yapmak değil, elinizden gelenin en iyisini yapmak olduğunu hatırlatın.
• Gerçekçi hedefler belirleyin: Makul seviyede hedefler belirleyin ki, böylece başardığınız şeyler, başta ulaşmayı düşündüğünüz hedeflerlere yakın olsun. Bu durum, özgüveninizi ve kendinizle ilgili memnuniyetinizi destekler. Ulaşılması güç hedefler stresi ve başarısızlığı arttırır.
• Sorunları çözün: Endişelenip sorunlardan kaçmayın. Sorunlarınızla yüzleşin. Sorununuzun ne olduğunu anlamaya çalışın.

 

• Yurtseven, F. (2011). Kendine Güven. A.Zara (Ed.) Yaşadıkça: Ruhsal sorunlar ve başa çıkma yolları (s. 55-73). İstanbul: İmge Yayınevi.
• Türkçapar, H. M. (2014) . Bilişsel Terapi, Temel İlkeler ve Uygulama. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
• http://www.student-affairs.buffalo.edu/shs/ccenter/self-con.php

Hakkında

Huriye Çevik 1989 yılında İstanbul’da doğdu. Fevziye Mektepleri Vakfı Özel Işık Lisesi’nden 2007 yılında mezun oldu ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İşletme Bölümünü %100 burslu olarak kazandı. Psikoloji bölümü ile çift ana dal yaptı. İşletme bölümünü birinci olarak... devamını oku

İletişim Bilgilerimiz
  • Adres:Şenlikköy Mahallesi Derya Sokak No:20 Daire 7 Florya / Bakırköy
  • Tel:0212 573 87 19
  • Gsm:0534 820 35 95
  • bilgi@huriyecevik.com.tr
Sosyal Medya
Call Now Button