Erteleme hastalığı

Erteleme hastalığı

Ertelemek bir işi sonraya bırakmak, yapmaktan kaçınmak ya da geciktirmektir. ‘Sonra yaparım, daha teslim tarihine çok var’ diye düşünüp son anda teslim edilen projeler, sabah yataktan kalkmamak için defalarca ertele tuşuna basılan alarmlar, son dakikada yetişilen otobüsler, ödemesi ertelenen faturalar, aranması ertelenen arkadaşlar, son gece sabaha kadar çalışılan sınavlar size tanıdık geliyor mu? Eğer bunlar size tanıdık geliyorsa erteliyorsunuz, ve merak etmeyin yalnız değilsiniz. Herkes bazen bazı şeyleri erteler; evde, işte, ilişkilerde erteleme yapar.
Ertelemenin sebepleri:
– Motivasyon eksikliği. Erteleyen insanların pek çoğu bir işe başlamak için gerekli motivasyona sahip olmadığını bildirir. Yapma isteğinin içine gelmesini bekledikçe kişi erteler. Motivasyon eksikliğin en çok görüldüğü durumlar yapılması gereken işi önemsiz, anlamsız bulma, o işin ilgi alanı dışında olması.
Nasıl yapılacağını bilmemek. Beceri eksiklikleri ertelemenin arkasında sıkça görünür. Bazı şeyleri yapmak için becerilerinizin tam gelişmediğini düşündüğünüzden bunları yapmak istemiyor olabilirsiniz.
– Başarısız olmaktan korkmak. Kendinize yönelik gerçek üstü beklentiler, yüksek standartlar; başarısızlık korkunuzun altındaki mükemmeliyetçilik sizi ertelemeye yöneltiyor olabilir. Ya da çalıştığım halde yapamamam çalışmadan yapamamaktan daha kötüdür diye başarısız olmaktan korkuyor olabilirsiniz.
Başarılı olmaktan korkmak. Başarısız olmaktan korkmak kişiyi ertelemeye yöneltebildiği gibi başarılı olma korkusu da ertelemeye sebep olabilmektedir. Başarının sonuçlarından korkmak, bir kere bir başarı elde ettikten sonra kişinin kendisinden daha fazla şey beklenmesinden korkması bir nevi başarıyı sürdüremeyeceğim korkusudur. Yeterince iyi olmayı sürdürememekten korktuğu zaman kişi erteler.
Zamanı iyi yönetememek. Plansızlık, telefonda, internette fazla geçirilen zaman, insanlara hayır diyemediğinizden üstünüze fazla sorumluluk alıp yetişememek
Peki erteleme ile baş etmek için neler yapılabilir?
Bir yerlerden başlayın. Önce motivasyon gelmesini bekleriz ama aslında önce yapmak gelir sonra motivasyon onu takip eder. Bir işe başlamak gerçek motivasyondur.
Korkularınızla yüzleşin. Sizi ertelemeye iten bir şeyleri yapmanıza engel olan şeyi bulun ve üzerine gidin. Örneğin, eleştirilmekten mi korkuyorsunuz biri tarafından ya da kendiniz tarafından. Ya da insanlara hayır dersem beni sevmezler diye düşündüğünüzden her dediklerine evet diyorsunuz ve sonrada erteliyorsanız. Hayır demeyi öğrenin.
Mükemmeliyetçi olmaktan vazgeçin. Her şeyin mükemmel olduğu bir hayat biçimi yoktur. Size düşen elinizden gelenin en iyisini yapmak için gayret göstermektir, her şeyi en iyi yapmak değil. Mükemmel olma yolunda yarım bir projedense tamamlanmış ortalama bir proje daha kıymetlidir.
Listeleyin. Yapmanız gerekenlerin listesini yapın. Kolay olandan başlayın listenizdekileri yapmaya.
Yapmanız gerekenleri küçük parçalara bölün. Yapmanız gerekenler gözünüzde dağ gibi büyüyüp durmasın istiyorsanız, küçük parçalara bölün işlerinizi ve bu küçük parçaları gerçekleştirerek işe koyulun. Her bir gerçekleştirdiğiniz küçük parçanın yanına tik atın.
En verimli çalıştığınız saati belirleyin. Herkese kesin uyan bir çalışma saati yoktur, kendine en uygun olanı en iyi belirleyebilecek olan kişinin kendisidir.Hangi saatlerde daha verimli çalışıyorsanız yapmanız gereken işleri o saatte yapmayı deneyin.
Kendinizi eleştirmekten vazgeçin. Bu zamana kadar ertelemeyi tercih etmişsiniz, bunları geri getiremezsiniz, bu ertelemeler için kendinize kızmak, kendinizi eleştirmek sizi sadece üzer ve sizi ileri değil geri götürür.
İnternet kullanımınızı sınırlayın. İnternet hayatımızın bir parçası bir çok alanda bize faydası olduğu gibi zararı da var, onu nasıl kullanacağımız bizim elimizde. Yapmanız gereken işler yoğunlaştığında, ,internette vakit geçirmek tabi isteyebilirsiniz ama bunu sınırlandırmanız gerek. İşimizle alakalı olmayan konularla ilgili saatlerce internette vakit geçirirken bulabiliyoruz kendimizi, bunu önlemek için alarm kurun 10 dakika boyunca internette istediğiniz gibi vakit geçirin sonra asıl işinize dönün.
Kendinizi motive edici sözler söyleyin. ‘Şimdi yapmak sonra yapmaktan daha kolay gibi.’ ‘Ne kadar erken yapmam gerekenleri bitirsem, yapmak istediklerime o kadar çok zamanım kalır’ gibi
Kendinizi takdir edin. Gün içinde bitirdiğiniz işleri kendinize hatırlatın ve bu başardıklarınız için kendinizi takdir edin. Ara ara sizi mutlu edecek şeylerle kendinizi teşvik edin, bir arkadaşla kavga içmek, bir çikolata yemek ve benzeri.
Erteleme kronik hale geldiğinde bu sadece zamanı yönetememenin ötesine geçer ve uyumsuz bir yaşam biçimi halini alır. Hayatınızın her alanında bir şeyleri erteliyorsanız, bu sizin gündelik yaşantınızda sıkıntılar meydana getiriyorsa ve buna ek suçluluk ve çaresizlik hissediyorsanız bir uzmandan destek almayı düşünebilirsiniz.

* İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Psikoloji Öğrencileri tarafından çıkarılan dönemlik Meczup dergisinde yayınlanmıştır.

Hakkında

Huriye Çevik 1989 yılında İstanbul’da doğdu. Fevziye Mektepleri Vakfı Özel Işık Lisesi’nden 2007 yılında mezun oldu ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İşletme Bölümünü %100 burslu olarak kazandı. Psikoloji bölümü ile çift ana dal yaptı. İşletme bölümünü birinci olarak... devamını oku

İletişim Bilgilerimiz
  • Adres:Şenlikköy Mahallesi Derya Sokak No:20 Daire 7 Florya / Bakırköy
  • Tel:0212 573 87 19
  • Gsm:0534 820 35 95
  • bilgi@huriyecevik.com.tr
Sosyal Medya
Call Now Button