Kontrol edemeyeceğiniz şeylere üzülmeyi durdurmak için 6 yol

Kontrol edemeyeceğiniz şeylere üzülmeyi durdurmak için 6 yol

İnsanlar kabul etmeyi reddetse de hayatın acı bir gerçeği var ki o da hayatınızda gerçekleşen pek çok şeyin üzerinde kontrolünüzün olmadığı. Bu gerçeğe direnen bazı insanlar kontrol manyağı halini alıyor. Bu insanlar her şeyi aşırı detaycı şekilde yönetir, başkalarına görev vermeyi kabul etmezler ve diğer insanları değişime zorlamaya çalışırlar. Eğer başkaları ve olaylar üzerinde yeterince kontrol sahibi olurlarsa başkalarına gelebilecek kötü şeyleri önleyebileceklerini düşünürler. Diğerleri olabilecek kötü şeyleri önleyemeyeceklerini bilirler ama her halükarda üzülürler. Doğal afetlerden ölümcül kazalara kadar her şey onların içine dert olur. Üzüntüleri onları meşgül eder ama nihayetinde zaman ve enerjilerini çöpe atarlar çünkü üzülmek iyi bir şey yapmayı sağlamıyor.

Eğer kontrol edemeyeceğiniz şeylere üzülmekle çok vaktinizi ziyan ediyorsanız işte size yardımcı olabilecek 6 şey:

1.Neyi kontrol edebileceğinizi belirleyin.
Kendinizi üzülürken bulduğunuzda üzerinde kontrolünüz olan şeyleri incelemek için vakit ayırın. Bir fırtınanın gelmesini önleyemezsiniz ama ona karşı hazırlık yapabilirsiniz. Başkalarının nasıl davrandığını kontrol edemezsiniz ama kendi tepkilerinizi kontrol edebilirsiniz. Bazı zamanlarda tüm kontrol edebileceğinizin çabanız ve sizin davranışlarınız olduğunun farkına varın. Kontrol edebileceğiniz şeylere enerjinizi koyarsanız daha çok işe yarar.
2.Etkiniz üzerinde odaklanın.
İnsanları ve durumları etkileyebilirsiniz ama onları sizin istediğiniz yolda gitmesi için zorlayamazsınız. Çocuğunuza iyi notlar almasını sağlayacak araçları ona verebilirsiniz ama ona 5 (pekiyi) bir karne hazırlayamazsınız. İyi bir parti hazırlayabilirsiniz ama insanların eğlenmesini sağlayamazsınız ( garanti edemezsiniz). En çok etkiye sahip olmak için kendi davranışınızı değiştirmeye odaklanın. İyi bir rol model olun ve kendiniz için sağlıklı sınırlar belirleyin. Başka birinin seçimleri hakkında endişeleriniz olduğunda, fikrinizi onunla paylaşın ama sadece bir kere paylaşın. Düzelme isteği olmayan insanları düzeltmeye çalışmayın.
3.Korkularınızla yüzleşin.
Kendinize ne olmasından korktuğunuzu kendinize sorun. Felaket bir sonuç mu tahmininde mi bulunuyorsunuz? Bir hayalkırıklığı ile başa çıkma becerinizden mi şüphe duyuyorsunuz?
Genellikle, en kötü senaryo sizin hayal ettiğiniz kadar trajik olmaz. Büyük olasılıkla düşündüğünüzden daha güçlüsünüz. Bazen insanlar ‘ işimin başarısız olmasına izin veremem’ düşüncesi ile o kadar meşguldür ki kendilerine ‘ işim başarısız olursa eğer ne yapabilirim?’ sorusunu sorma zamanları kalmaz. En kötü durum senaryosunun altından kalkabileceğini bilmek sana enerjini daha üretici çalışmalara koyman için yardımcı olabilir.
4.Üstünde takılıp kalma ve problem çözme arasındaki farkı belirleyin.
Konuşmaları tekrar tekrar kafanızda oynatmak ya da felaket sonucu devamlı hayal etmenin size faydası olmaz ama problem çözmenin olur.
O zaman kendinize sorun düşünme biçiminiz üretici mi değil mi? Eğer aktif olarak problem çözüyorsanız başarılı olma şansınızı arttırmak için yollar bulmaya çalışıyorsanız, çözümler üzerinde çalışıyorsanız. Fakat eğer, devamlı üzerinde takılıp kalarak zamanınızı çöpe atıyorsanız beyninizin kanalını değiştirin. Düşüncelerinizin üretken olmadığını bilin, kalkın ve gidip birkaç dakika beyninizin daha üretken bir şeylere odaklanmasını sağlayacak bir şeyler yapın.
5.Stresinizi yönetmek için plan oluşturun.
Egzersiz yapmak, sağlıklı beslenme ve yeteri kadar uykunuzu almak kendinize bakmanız için gerekli birkaç anahtar şeydir. Stresinizi yönetmek için zaman ki daha etkin işleyin.
Sağlıklı stres azaltıcı şeyler bulun, meditasyon, arkadaşlarla vakit geçirmek ya da bir hobi edinmek. Stres seviyenize dikkat edin ve stres ile nasıl başa çıktığınızı fark edin. Sağlıksız olan başa çıkma becerilerini bırakın, çok fazla içki içmek ya da başkalarına söylenmek gibi.
6.Sağlıklı beyanlar geliştirin.
2 cümle var kendinize hatırlatabileceğiniz, harekete geçmek ya da sakin olmak için. Birincisi ‘gerçekleştir’. Ne zaman kendinizi ‘ umarım bugün iyi geçer’ diye söylenirken yakalarsanız kendinize ‘bunu gerçekleştiri’ hatırlatın. Size davranışlarınızın kontrolünün sizde olduğunu hatırlatır. Sonra, üzerinde hiçbir kontrolünüzün olmadığı bir şeyi düşünürken bulursanız mesela ‘cumartesi umarım yağmur yağmaz’,  yerine kendinize ‘idare edebilirim/halledebilirim’ deyin. Bu çabuk kısa cümleler sizi kontrol edemeyeceğiniz şeylere çok fazla vakit harcamaktan uzak tutar. Ya gerçekleşmesi için elinizden geleni yapabilirsiniz ya da kontrolünüzün olmadığı şeylerle mücadele edersiniz.

***Amy Morin’in 6 Ways to Stop Worrying About Things You Can’t Control adlı yazının çevirisidir.

https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201705/6-ways-stop-worrying-about-things-you-cant-control

Hakkında

Huriye Çevik 1989 yılında İstanbul’da doğdu. Fevziye Mektepleri Vakfı Özel Işık Lisesi’nden 2007 yılında mezun oldu ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İşletme Bölümünü %100 burslu olarak kazandı. Psikoloji bölümü ile çift ana dal yaptı. İşletme bölümünü birinci olarak... devamını oku

İletişim Bilgilerimiz
  • Adres:Şenlikköy Mahallesi Derya Sokak No:20 Daire 7 Florya / Bakırköy
  • Tel:0212 573 87 19
  • Gsm:0534 820 35 95
  • bilgi@huriyecevik.com.tr
Sosyal Medya
Call Now Button